Nietrzymanie moczu i obniżenie narządu rodnego

nietrzymanie_moczu

Rodzenie dzieci predysponuje kobiety do zaburzeń dna miednicy mniejszej, co skutkuje  nietrzymaniem moczu, kału i nadmierną ruchomością bądź wypadaniem narządu rodnego.

Nietrzymanie moczu przybiera dwie formy, które mogą ze sobą współistnieć:

1. Wysiłkowe nietrzymanie moczu, do którego dochodzie podczas aktywności zwiększających ciśnienie na pęcherz moczowy, takich jak: kaszel, kichanie, śmianie się, podnoszenie, skakanie itp.
  2. Nietrzymanie moczu naglące z towarzyszącym uczucie parcia, często z koniecznością oddawania moczu w nocy

Poza częstym uczuciem parcia i/ lub  utratą kontroli nad oddawaniem moczu, gazów czy stolca nierzadko występuje ból w okolicy kręgosłupa, uczucie ciężkości w podbrzuszu czy trudności w opróżnieniu pęcherza moczowego i/lub  jelit.

W dalszych etapach dysfunkcji mięśni może dojść do znacznego obniżenia pochwy i  macicy.

Takie objawy występują często niekiedy bezpośrednio po porodzie i mogą nasilać się z wiekiem.

Pogorszeniu sytuacji sprzyjają: otyłość, zaparcia i częsty kaszel.

Nietrzymanie moczu i obniżenie narządu rodnego mogą mieć anatomicznie i funkcjonalnie różne  przyczyny. Może być to niewłaściwe podparcie pęcherza i cewki moczowej przez mięśnie pochwy, zaburzenie ze strony mięśni pęcherza moczowego, cewki moczowej, mięśni zwieraczy i innych mięśni dna miednicy mniejszej.

Diagnostyka opiera się na szczegółowym opisie sytuacji kiedy występują problemy z trzymaniem moczu, dokumentowanych tzw. dzienniczkiem mikcji, badaniu ginekologicznym, badaniu moczu, usg oraz badaniu urodynamicznym.

Nie wszystkie kobiety muszą wykonać wszystkie powyższe badania aby ustalić przyczynę.

Po przeprowadzonej  diagnostyce można podjąć leczenie, zarówno operacyjne zabiegowe jak i niezabiegowe.

Wybór metody terapii uzależniony jest od wpływu objawów na stan zdrowia i aktywność życiową.

Obecnie jest wiele metod alternatywnych do operacji i należą do nich:

• fizjoterapia
  • elektryczna stymulacja mięśni dna miednicy mniejszej
  • pessary dopochwowe zakładane na długi okres czasu lub samodzielnie przez pacjentki tylko w określonych sytuacjach
  • leczenie farmakologiczne miejscowe wspomagające  i leki podawane doustnie
  • zmniejszenie masy ciała przy otyłości, zmiana diety przy zaparciach
  • laseroterapia przy niewielkich objawach nietrzymania wysiłkowego połączonego z rozluźnieniem pochwy