Menopauza

meno_smallMenopauza jest prawidłowym, fizjologicznym wydarzeniem precyzyjnie definiowanym jako  ostatnia  miesiączka i odzwierciedlającym zanik dojrzewania pęcherzyków w jajnikach. W języku codziennym jest określeniem czasu, jaki następuje potem.

Spadek stężenia hormonów produkowanych przez jajniki  może być przyczyną wielu dokuczliwych objawów odczuwanych w całym organizmie oraz związanych z narządem rodnym. Do najczęstszych należą: uderzenia gorąca, obfite pocenie się , zaburzenia koncentracji, pamięci i snu, wahania nastroju,  suchość pochwy, nieregularne krwawienia z macicy , nasilenie nietrzymania moczu i obniżenia ścian pochwy.

W tym czasie zwiększa się ryzyko osteoporozy, chorób układu sercowo-naczyniowego, nowotworów endometrium, jajników i piersi.

Dolegliwości te występują w niezwykle różnym nasileniu, pojawiają się zwykle stopniowo, niektóre są przejściowe, inne pozostają, skutkując pogorszeniem stanu zdrowia i obniżeniem jakości życia.

Nagłe objawy menopauzy, tzw. indukowanej, czyli wywołanej  gwałtownym zakończeniem  pracy jajników z przyczyn medycznych,  występują u kobiet leczonych analogami GnRH , po chirurgicznym usunięciu jajników, po terapiach onkologicznych, np. hormonalnym leczeniu raka piersi czy radioterapii w obrębie miednicy mniejszej i pochwy.

Mimo, że menopauza oznacza zakończenie miesiączkowania i możliwości rozrodczych, kobiety nadal mogą pozostać zdrowe i aktywne.

Jest wiele sposobów na złagodzenie objawów- od zmian w stylu życia i diety do leczenia hormonalnego.

Menopauza jest czasem, kiedy pacjentki z lekarzami mogą przeanalizować i rozpocząć strategie prewencyjne, wydłużające jakość i czas życia.

Należą do nich:

1. Badania ginekologiczne profilaktyczne, cytologia, usg, badania piersi
  2. Badania kości
  3. Badania laboratoryjne
  4. Leczenie hormonalne
  5. Zabiegi w obrębie sromu i pochwy

Niektóre kobiety po menopauzie mogą otrzymywać leki hormonalne, podczas gdy inne, z powodu obciążeń zdrowotnych lub osobistych preferencji powinny rozważyć inne metody terapii.

Sposób  leczenia zależy od nasilenia dolegliwości, bezpieczeństwa ocenianego indywidualnie, potrzeb i wyboru  pacjentki.

Leczenie farmakologiczne zespołu objawów menopauzalnych, nazywane hormonalną terapią zastępczą lub hormonalnym leczeniem menopauzy, oparte jest na preparatach zawierających estrogeny lub zarówno estrogen, jak y i progestageny, dobieranych i dawkowanych indywidualnie dla każdej kobiety. Pojedyncze objawy można leczyć innymi sposobami.

Częstą dolegliwością, związaną ściśle z narządem rodnym, jest atrofia sromu i pochwy. Termin określa zmiany na powierzchni warg sromowych i w pochwie, spowodowane osłabieniem kolagenu, ścieńczeniem nabłonka, zaburzeniem funkcji mięśni gładkich i spadkiem przepływu krwi w zewnętrznych narządach płciowych. Dochodzi wtedy do zaniku tkanki tłuszczowej na wargach sromowych większych,  bladości i suchości skóry i błony śluzowej, zwężenia pochwy, zmniejszenia elastyczności ścian pochwy. Powyższe zmiany są określane jako menopauzalny zespół moczowo-płciowego. Termin został  wprowadzony w 2014 r przez International Society for the Study of Women’s Sexual Health and The North American Menopause Society. Objawia się  on większą podatnością na podrażnienia, urazy, infekcje, uczuciem dyskomfortu, świądem, pieczeniem, bolesnością podczas współżycia. Pozostawienie takiego stanu bez leczenia może prowadzić do powstania  pęknięć i owrzodzeń.Wstępnie i przy niewielkim dyskomforcie zalecamy leczenie niehormonalne : środki nawilżające i preparaty z pałeczkami kwasu mlekowego, dostępne w aptekach bez recepty.   Przy średnio nasilonych objawach najskuteczniejsze jest  miejscowe leczenie hormonalne estrogenami, przy silnych miejscowe połączone ogólne i miejscowe.

Metody farmakologiczne można łączyć z laseroterapią pochwy i warg sromowych. Laseroterapia jest na tyle bezpieczna i skuteczna, że od grudnia 2014 roku uzyskała akceptację amerykańskiej FDA.