Dziewczęta i młode kobiety

1Mimo, że okres dojrzewania jest czasem wielu zmian, większość nastolatek przechodzi przez ten czas bez większych problemów.

Kiedy rozpocząć wizyty u ginekologa ?

Amerykańscy eksperci rekomendują pierwszą wizytę między 13 a 15 roku życia. Polega ona zwykle  na ogólnej ocenie stanu zdrowia, ocenie przebiegu cykli miesiączkowych, jak najmniej inwazyjnym badaniu ginekologicznym, najczęściej ograniczającym się do oglądania zewnętrznych narządów płciowych i przezbrzusznego badania usg oraz konsultacji. O ile nie ma problemów, takich jak: nieprawidłowe krwawienia, dolegliwości bólowe, aktualne lub nawracające infekcje dróg rodnych nie ma potrzeby przeprowadzania badania ginekologicznego ani pobierania cytologii. Takie badania są zalecane dopiero po 18 lub  21 roku życia.

Podczas konsultacji lekarz informuje o możliwości szczepienia przeciwko wirusom brodawczaka ludzkiego (Human Papilloma Virus – HPV ) powodującym raka szyjki macicy, sromu, pochwy i odbytu  oraz brodawki tych narządów nazywane kłykcinami kończystymi. Wtedy ustalany jest rodzaj preparatu, czas i schemat szczepienia. Obecnie jest możliwość podania jednej ze szczepionek: Silgard, szczepionka  czterowalentna -przeciwko czterem typom wirusa HPV 6,11,16 i 18, Cervarix, dwuwalentna, przeciwko dwóm HPV 16 i 18 oraz  od 2015 roku jest dostępna szczepionka 9-walentna- Gardasil – 9 ( przeciwko HPV 6,11,16,18,31,33,45,52 i 58)

Dziewczęta, które nie ukończyły 18 lat powinny przyjść na wizytę lekarską z prawnym opiekunem, który pisemnie potwierdza zgodę na badanie. Warto również przynieść książeczkę zdrowia dziecka z wpisanymi szczepieniami oraz wynikami badań i opiniami poprzednich konsultacji specjalistycznych lub kartami informacyjnymi z pobytów w szpitalach.

Najczęstsze przejściowe problemy sprawiają: zaburzenia miesiączkowania, zwiększona wydzielina z pochwy i trądzik. Nie wszystkie wymagają pilnej konsultacji lekarskiej.

Problemy z miesiączkowaniem, z którymi należy zgłosić się do lekarza:

– brak miesiączki w wieku 15 lat

– pojawienie się nieregularnych miesiączek, po tym jak poprzednio były regularne

– cykle krótsze niż 21 dni i dłuższe niż 45 dni

– miesiączki trwające powyżej 7 dni

– bardzo obfite miesiączki wymagające zmiany podpaski lub tamponu co 1-2 godziny

– bóle podczas miesiączkowania nie ustępujące po lekach przeciwbólowych

Zwiększona wydzielina z pochwy

Zwiększenie ilości wydzieliny z pochwy zwykle związane jest ze zmianami wydzielania śluzu w przebiegu cyklu miesiączkowego. Fizjologicznie największa ilość  jest przed owulacją, która zwykle występuje w połowie cyklu oraz w drugiej fazie cyklu.

O ile nie łączy się to ze świądem, pieczeniem, bólem, zaczerwieniem, zmianą koloru, problemami przy oddawaniu moczu, bólem w podbrzuszu czy gorączką – nie wymaga specjalnego postępowania.

Trądzik

Zmiany na skórze twarzy, klatki piersiowej, pleców czy ramion są związane z reakcją gruczołów skóry na zmiany hormonalne.

Jeżeli są niewielkie,  ograniczone, pojawiają się głownie w II fazie cyklu, czyli przed miesiączką i nie są powodem zmiany w funkcjonowaniu społecznym nie ma powodu do przeprowadzania specjalistycznych badań.

W innych sytuacjach należy zgłosić się do dermatologa i do ginekologa.

Konsultacja ginekologiczna jest szczególnie zalecana jeżeli miejscowe leczenie trądziku jest nieskuteczne, trądzik przybiera formę krostkowo-grudkową lub towarzyszą jemu długie przerwy między miesiączkami i skłonności do tycia. Wtedy zalecamy wykonanie badań hormonalnych, koncentrując się na hormonach z grupy androgenów oraz ocenie funkcji tarczycy.Przy podwyższonym stężeniu androgenów przeprowadzamy dalsze badania oraz usg.

Najczęstszym zaburzeniem hormonalnym u kobiet jest zespól policystycznych jajników, ale na szczęście w grupie nastolatek wykrywa się go tylko u 40% dziewcząt mających nieregularne miesiączki.

Aby rozpoznać zespół policystycznych jajników u nastolatek konieczne jest spełnienie wszystkich trzech kryteriów:

1. Rzadko występujące miesiączki lub zanik miesiączkowania, które pojawiły się minimum 2 lata po pierwszej miesiączce lub brak miesiączki po 16 roku życia
  2. Zwiększenie stężenia androgenów, czyli męskich hormonów płciowych w wynikach badań laboratoryjnych
  3. Obraz policystycznych jajników w usg